Nie samymi klockami Lumag stoi! W ofercie firmy są też akcesoria.

Oferta produktowa Lumag to nie tylko dobrej jakości klocki hamulcowe. Firma produkuje również elementy montażowe do nich. Powstają one w drugiej lokalizacji przedsiębiorstwa, która mieści się na osiedlu Cechowym w Budzyniu.

Po wpisaniu „Lumag” w nawigacji, najprawdopodobniej punktem docelowym podróży okaże się siedziba firmy przy ulicy Rogozińskiej w Budzyniu. To prawidłowy, aczkolwiek nie jedyny adres wielkopolskiego producenta. Kolejna lokalizacja znajduje się na osiedlu Cechowym i produkuje się tam akcesoria do klocków hamulcowych.

W naszej drugiej lokalizacji, która niedawno przeszła metamorfozę odbywa się produkcja elementów stalowych, które są częściami klocków hamulcowych. – mówi Łukasz Żak, Marketing Manager w Lumag. Mam na myśli komponenty takie jak płytki nośne, shimy, a także inne akcesoria montażowe. – dodaje.

Fabryka Lumag na osiedlu Cechowym dysponuje przestrzenią użytkową o powierzchni 8 tysięcy metrów kwadratowych. Mieści się w niej nie tylko dział produkcyjny, ale również biura inżynierów, narzędziownia oraz dział konstrukcyjny.

Obecnie na wyposażeniu produkcji znajdują się dwie linie Feintool oraz linia Bruderer z urządzeniami peryferyjnymi. – mówi Grzegorz Żak, szef produkcji obróbka plast.

Zaplecze techniczne w tej postaci pozwala na samowystarczalną produkcję akcesoriów do klocków hamulcowych. Prasa wraz z urządzeniami peryferyjnymi pozwala wykrawać płytki o jakości fine blanking oraz większe akcesoria montażowe. Z kolei linia do szybkiego wykrawania Bruderer obciążona jest produkcją shimów oraz piston clipów. Elementy te trafiają w dalszej kolejności do fabryki przy ulicy Rogozińskiej, gdzie stają się częścią klocków hamulcowych.

Szczególną uwagę warto zwrócić na tak zwane shimy.

To niewidoczne na pierwszy rzut oka nakładki antypiskowe, co do których nie ma wątpliwości, że są jednym z kluczowych elementów klocków hamulcowych. Odpowiadają przede wszystkim za tłumienie drgań oraz wyciszanie hałasu. Ich obecność na klockach pełni również rolę izolatora termicznego, chroniąc płyn hamulcowy i zaciski przed przegrzaniem. W codziennej jeździe obecność shimów wpływa na redukcję generowanych hałasów, a także zwiększa efektywność procesu hamowania. – wyjaśnia Łukasz Żak.

Lumag konsekwentnie rozszerza portfolio produkowanych przez siebie produktów. Strategiczna decyzja o inwestycji w tak zwany „stamping operation”, pozwoliła firmie przede wszystkim zabezpieczyć interesy klientów w przypadku problemów z dostawą wyżej wspomnianych komponentów. Jej konsekwencją jest także dywersyfikacja core biznesu, ponieważ wszystkie elementy stalowe produkowane przez Lumag stanowią ofertę dla innych producentów materiałów ciernych.

Istotnym jest również aspekt automatyzacji produkcji. W związku z tym, że procesy ustawione są w nieprzerwanych ciągach technologicznych, jeden operator może obsłużyć dwie linie, które są pod kontrolą systemu SPC.

Ta oferta istnieje by zaspokajać potrzeby własne ale również innych producentów materiałów ciernych, z którymi współpracujemy. To, że dążymy do pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych tak, aby koszt jednostkowy produktu był możliwie najniższy, jest dodatkową zachętą do współpracy z nami. – mówi Łukasz Żak.

Czy klocki hamulcowe mogą być eko? Lumag prowadzi testy

Nowy nabytek firmy Lumag zlokalizowanej w Budzyniu intryguje przechodniów. Wzrok przyciągają urządzenia pomiarowe zainstalowane na karoserii samochodu. Niepozornie wyglądająca aparatura okaże się skokiem w próbie zrozumienia potrzeb użytkowników samochodów zasilanych zieloną energią.

Samochody elektryczne na europejskich drogach są coraz częstszym widokiem. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska; w 2019 roku zarejestrowano ich prawie 550 tysięcy w krajach należących do Unii Europejskiej. Z jednej strony to nieoceniona ulga dla środowiska, jednak z drugiej – duże wyzwanie dla producentów klocków hamulcowych, którzy muszą dostosowywać produkcję do wymagań rynku. Aby lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników aut zasilanych zieloną energią, firma Lumag, właściciel marki Breck zakupiła VW ID.4 na którym testowane będą nowe rozwiązania przydatne w produkcji materiałów ciernych.

Samochód ma służyć do testowania opracowywanych materiałów ciernych do pojazdów elektrycznych. Główny rozwój materiału ciernego będzie prowadzony na bezwładnościowym stanowisku do badania hamulców, czyli na tak zwanym dynamometrze. – mówi dr inż. Tomasz Orłowski, kierownik Działu Badań i Rozwoju w Lumag. Jednak to badania na pojeździe są ostatecznym i najważniejszym potwierdzeniem spełnienia założonych wcześniej wymagań. – dodaje.

O różnicach pomiędzy samochodami elektrycznymi i spalinowymi można by wiele opowiadać. O ile wygląd zewnętrzny tych aut pozostaje niemalże bez zmian, o tyle różnią się one niedostrzegalnymi z zewnątrz rozwiązaniami konstrukcyjnymi i zastosowanymi technologiami. Jednym z wielu przykładów takich rozbieżności okazuje się układ hamulcowy oraz sam sposób hamowania.

Pojazdy elektryczne podczas hamowania odzyskują część energii kinetycznej, zamieniając ją w energię elektryczną. Wówczas silnik elektryczny działa jak prądnica, ładując akumulatory wytworzoną energią. – zaznacza kierownik DBiR w Lumag.

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że takie rozwiązanie generuje oszczędności wskutek niemal znikomej eksploatacji układu hamulcowego. To oznaczałoby, że ekonomia idąca w parze z używaniem samochodów elektrycznych powinna być postrzegana znacznie szerzej. Niestety rzeczywistość bezlitośnie sprowadza na ziemię wszystkich, którzy tak myślą.

Generalnie głównym problemem układów hamulcowych jest ich podatność na korozję, dotyczy to szczególnie tarcz oraz w mniejszym stopniu klocków hamulcowych. Układy hamulcowe powinny być często używane, aby usuwać cienkie warstwy produktów korozji. Jeśli tak nie jest – a to częsta sytuacja w samochodach elektrycznych, które głównie wytracają prędkość dzięki rekuperacji – to tarcze mogą zardzewieć i kolejne zahamowanie z użyciem układu hamulcowego będzie niekomfortowe. Bardzo rzadkie korzystanie z hamulca przez dłuższy czas może nawet skutkować powstaniem wżerów na powierzchni tarczy hamulcowej, które będą powodowały wibracje na kierownicy. – mówi dr inż. Tomasz Orłowski.

Częściowym rozwiązaniem tego problemu może okazać się stosowanie hamulców bębnowych, które ze względu na zabudowaną konstrukcję, są mniej podatne na korozję. Takie rozwiązanie fabrycznie zastosowano na tylnej osi zakupionego przez firmę Lumag samochodu elektrycznego VW ID.4, który służy do wykonywania testów drogowych, zwracając przy okazji na siebie uwagę niecodziennym wyglądem. Chodzi o przyrządy pomiarowe umieszczone wewnątrz oraz na karoserii samochodu. To system LINK VMAX 4000, który składa się z komputera z odpowiednim oprogramowaniem oraz z czujników pozwalających mierzyć między innymi piski lub drgania zacisku hamulcowego.

Uniwersalny charakter systemu sprawia, że może on być z powodzeniem wykorzystywany podczas niezwykle zróżnicowanych testów, realizowanych w skrajnie różnych warunkach drogowych i atmosferycznych. – mówi Orłowski. W efekcie specjaliści z zespołu badawczego mogą dokonywać analizy takich parametrów jak prędkość, temperatura tarcz i klocków, ciśnienie w układzie hamulcowym, wibracja zacisków, natężenie i częstotliwość dźwięku pochodzącego od hamulców oraz skoku i siły nacisku na pedał hamulca. Pozwala to na weryfikację takich aspektów, jak efektywność hamowania, komfort pracy klocka hamulcowego, czy poziom wibracji podczas hamowania.

Prowadzone pomiary mają dostarczyć specjalistom z firmy Lumag niezbędnych danych do opracowania materiałów ciernych dla pojazdów elektrycznych. Producent dąży do tego, by takie materiały charakteryzowały się niskim pyleniem, dużą odpornością korozyjną i wysoką skutecznością hamowania przy nieregularnym użytkowaniu układu hamulcowego. W ostatniej fazie rozwoju badań, producent ma zamiar rozszerzyć portfolio klocków hamulcowych o wyroby z materiałów ciernych dostosowane do potrzeb użytkowników najpopularniejszych pojazdów elektrycznych.

Ponadto nowe auto elektryczne we flocie firmy Lumag jest jednym z elementów urzeczywistniających strategię proekologiczną, którą przedsiębiorstwo konsekwentnie realizuje już od kilku lat. Odzyskiwanie wody deszczowej, segregacja odpadów, zmniejszenie ilości wykorzystywanej folii oraz recykling pozostałości produkcyjnych, to zaledwie część z dotychczasowych działań podejmowanych przez wielkopolskiego producenta materiałów ciernych w trosce o środowisko. Niedawno na budynkach firmy pojawiła się również imponujących rozmiarów farma fotowoltaiczna, a także ulokowana na firmowym parkingu stacja do ładowania pojazdów elektrycznych, co jest odzwierciedleniem swoistej troski o środowisko.

Lumag przechodzi na zieloną!

W ciągu kilku miesięcy w obydwu lokalizacjach firmy Lumag zainstalowano łącznie 4161 paneli fotowoltaicznych. To już pewne, Lumag przechodzi na zieloną stronę mocy!

Gwałtowne zjawiska pogodowe, globalny wzrost średniej temperatury powietrza oraz przyspieszone zmiany klimatyczne. To przykre konsekwencje używania między innymi tradycyjnych źródeł energii. Firma Lumag pragnie włączyć się do walki o środowisko, dlatego przechodzi na zieloną stronę mocy, inwestując w fotowoltaikę.

W minionych miesiącach zainwestowano w farmę fotowoltaiczną, na którą składa się obecnie 4161 paneli fotowoltaicznych, które umieszczono w dwóch lokalizacjach należących do firmy. Na hali produkcyjnej przy ulicy Rogozińskiej w Budzyniu zamontowano instalację, złożoną z 4 000 paneli! Ich zainstalowana moc sięga wartości 1,24 megawata. Instalacja w tej konfiguracji pozwoli wyprodukować 1 100 000 kilowatogodzin w ciągu roku. Pozostałych 161 paneli fotowoltaicznych umieszczono na firmowym budynku przy osiedlu Cechowym. Tamtejsza instalacja pozwoli na wyprodukowanie około 50 000 kilowatogodzin zielonej energii rocznie.

Co najważniejsze, obecna instalacja nie jest ostatnim słowem firmy Lumag w temacie inwestowania w odnawialne źródła energii. W najbliższym czasie dodatkowe panele zostaną rozlokowane na gruncie należącym do przedsiębiorstwa. Ostateczna instalacja fotowoltaiczna będzie liczyła 10 700 sztuk, które wyprodukują 3 890 megawatogodzin energii w ciągu roku oraz osiągną sumaryczną moc 3,89 MWp.

Zrealizowane inwestycje mają niewątpliwie dodatni wpływ na środowisko. Ilość energii nabywanej zostanie znacząco ograniczona. W dłuższym okresie można oczekiwać ujemnej korelacji pomiędzy cenami energii, a kosztem wyrobu gotowego produktu.

Nowe referencje BRECK

Z przyjemnością informujemy, iż oferta klocków BRECK została poszerzona o 2 nowe referencje.

Więcej szczegółów znajduje się pod linkiem: new Breck references

Zachęcamy do stosowania kloców BRECK również w tych pojazdach.
Już wkrótce poinformujemy o kolejnych nowościach.

Nowości w ofercie klocków LUMAG

Z przyjemnością informujemy o nowych referencjach klocków hamulcowych, które w ostatnim czasie zostały wprowadzone do oferty:

29279 00 914 00 – Wabco MAX22
29174 00 914 00 – Meritor Elsa 225-3
29319 00 911 10 – Knorr ST7
29315 00 914 00 – Wabco MAXX22L

Niskomiedziowe materiały cierne LU914 i LU911 zastosowane w tych klockach są przyjazne środowisku naturalnemu.
Spełniają one najnowsze wymagania w zakresie redukcji szkodliwych substancji ze szczególnym uwzględnieniem redukcji miedzi oraz emisji pyłów do atmosfery (regulacja Better Brakes) .

Więcej szczegółów na temat produktów znajduje się pod linkiem:
https://lumag.pl/wp-content/uploads/2021/02/29279_LU_914_new-product-info_pol.pdf
https://lumag.pl/wp-content/uploads/2021/02/29174_LU_914_nowy-produkt-info_pol.pdf
https://lumag.pl/wp-content/uploads/2021/02/29319_LU_911_nowy-produkt-info_pol.pdf
https://lumag.pl/wp-content/uploads/2021/02/29315_LU_-914_new-product-info_pol.pdf

Zachęcamy do uwzględnienia tych pozycji przy składaniu zamówienia.

Zapytanie ofertowe nr 3/2020

W związku z realizacją planów inwestycyjnych Lumag zachęcamy do składania ofert na narzędzie postępowe do wykrawania płytki nośnej.
Poniżej szczegóły zapytania oraz wymagane załączniki.

Zapytanie ofertowe LUMAG nr 3-2020
Załącznik nr 1 – formularz ofertowy -zapytanie nr 03-2020
Załącznik nr 2 Wykaz Dostaw – final
Załącznik nr 3 do zapytania oferowego nr LUMAG-final
Załącznik nr 4 do Zapytanie nr 3-2020_Specyfikacja techniczna

Zapytanie jest opublikowane w Bazie Konkurencyjności pod poniższym linkiem:
https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/2465

Zapytanie ofertowe nr 2/2020

W związku z realizacją planów inwestycyjnych Lumag zachęcamy do składania ofert na linię do prasowania i wygrzewania klocków hamulcowych do pojazdów użytkowych.

Poniżej szczegóły zapytania oraz wymagane załączniki.

Zapytanie oferowe LUMAG nr 2-2020
Załącznik nr 1 – formularz ofertowy – Linia do prasowania i wygrzewania (1 szt.)-2-2020
Załącznik nr 2 Wykaz Dostaw
Załącznik nr 3 do zapytania oferowego nr LUMAG
Załącznik nr 4 do zapytania 2-2020_Specyfikacja techniczna

Zapytanie jest opublikowane w Bazie Konkurencyjności pod poniższym linkiem:
https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/2358

Nowe referencje BRECK

Z przyjemnością informujemy, iż oferta klocków BRECK została poszerzona o 10 nowych referencji.

Więcej szczegółów znajduje się pod linkiem: New pads 082020

Zachęcamy do stosowania kloców BRECK również w tych pojazdach.
Już wkrótce poinformujemy o kolejnych nowościach.